En kampanj som lyfter

Flygande fågel får något, sittande fågel får inget. Detta bevingade ord kan tjäna som motto för den profilerande annonskampanj som advokatfirman Vinge just nu rullar ut i olika media.

Vinge_annons_spread_DI_low

Vinge_annonskampanj_DI_lowVinge_annonskampanj_DI_low2

Vad är det som differentierar en advokatfirma från en annan? På ytan och utifrån sett är det svårt att se skillnader. Syftet med den av Hallvarsson & Halvarsson utvecklade och producerade kampanjen är därför inte i första hand att förmedla torra fakta och de vanliga klyschorna. Målsättningen är istället att attrahera den högra hjärnhalvan hos potentiella uppdragsgivare.

Vinge vill med annonseringen tydligt positionera företaget genom att tydliggöra Vinges själ och den värdegrund verksamheten vilar på. Klienterna väljer inte bara samarbetspartner på rationella grunder, utan också med hjärtat och på känsla. Affärslivet blir roligare på det viset. Utifrån den utgångspunkten är profilkampanjens främsta syfte är att skapa en känsla för vad Vinge står för. Och att visa på det entreprenörskap och den drivkraft som medarbetarna har. Det är ju den som är basen för att Vinge kan ge ett lyft åt klienternas affärer.

Annonserna speglar på ett självklart sätt och med glimten i ögat vilket företag Vinge är – och vill vara. Under företagets vingar finns många av Sverige mest fullfjädrade experter inom affärsjuridik. Man har medarbetare som gärna kavlar upp ärmarna och jobbar handgripligt. Det handlar om att driva på, att vara proaktiv och att fokusera på det affärsmässiga. Drivkraften är att lösa upp affärsmässiga knutar, inte att producera tjocka pm. Det är den typen av vingslag man vill förmedla till sina kunder.

Som i alla affärer gäller det att hitta den rakaste vägen. Fågelvägen.