H&H:s ÅR-seminarium 2016 – att växa värdet av årsredovisningen

Pingst har passerat. Midsommar står för dörren. Då är det som vanligt dags för en annan tradition i fägringens tid – Hallvarsson & Halvarssons årliga årsredovisningsseminarium. Tillsammans avslutar vi säsongen och kickstartar den nya genom att ta del av initierade föredrag om bland annat goda exempel och tydliga trender, integrerad rapportering och hur man skördar…

Svensk kod för bolagsstyrning har reviderats

Ta del av Anna Lienharts kunskap om hur den uppdaterade koden påverkar noterade och statligt ägda bolag. Svensk kod för bolagsstyrning har reviderats, och från och med 1 november i år gäller den nya versionen. Koden reviderades senast 2009 och trädde i kraft 1 februari 2010. Mot bakgrund av de fem år som gått sedan…

Pressmeddelande: Lundberg brädar Ingves som Årets ekonomiperson

Industrivärdens nya ordförande Fredrik Lundberg är Årets ekonomiperson, knappt före riksbankschefen Stefan Ingves som kommer på andra plats. Det visar årets rankning av ekonomijournalister och media som gjorts av Hallvarsson & Halvarsson. Bakom Fredrik Lundbergs utnämning ligger haveriet i Industrivärdens maktsfär, som i sin tur utlöstes av missnöje med SCA-ledningen, bland annat med deras resor…

Few European companies handle tax as a major corporate responsibility issue

Only 10 percent of the largest European companies are being transparent about responsible tax management, by taking a clear stand against tax evasion on their corporate websites. Even less provide detailed information on tax payments in each market. Corporate responsibility regarding tax management and responsible tax planning has been a highly debated issue in Europe…

Årsredovisningen som kommunikationsplattform

Årsredovisningen är resurskrävande, både tidsmässigt och monetärt, men har å andra sidan ett värde som är större än årsredovisningen själv. Arbetet med årsredovisningen involverar företagets olika verksamheter och avdelningar och den godkänns slutligen av företagets ledning och styrelse. Det leder till ett engagemang och ett gemensamt ansvarstagande för hur företaget ska beskrivas och budskapen formuleras….