18 juni 2014

Affärsmedia- & Ekonomijournalistrankingen 2014

Andreas Cervenka, Svenska Dagbladet Näringsliv, får även i år högst poäng i årets ranking av affärsmedia- och ekonomijournalister. Han vinner före Henrik Mitelman, Dagens Industri. På tredje plats kommer 2012 års vinnare Carolina Neurath, SvD. Rankingen, som avser affärsmedie- och ekonomijournalister, baseras i år på 188 svar ifrån finansanalytiker, investerare, nyckelpersoner på börsföretagen och makroekonomer genomförs av Hallvarsson & Halvarsson tillsammans med Svensk Image.

Andreas Cervenka i topp bland ekonomijournalister

Andreas Cervenka är mest känd som krönikör på SvD Näringsliv där han framförallt skriver om de senaste årens finanskriser och om banker och pengar generellt. Andreas Cervenka gav 2012 ut boken ”Vad är pengar?”.

Svenska Dagbladet och Dagens Industri dominerar topp-10 listan med Dagens Nyheters Johan Schück på plats nio som enda undantag.

Rang

Ekonomijournalist

Media

Poäng

1

Andreas Cervenka

SvD

66

2

Henrik Mitelman

DI

59

3

Carolina Neurath

SvD

48

4

Patricia Hedelius

SvD

35

5

Anders Hägerstrand

DI

32

6

Ulf Petersson

DI

23

6

Per Lindvall

SvD, Fokus

23

8

Torbjörn Isacson

SvD

21

9

Johan Schück

DN

20

10

Mikael Vilenius

DI

18

 

Andreas Joons vinner klassen bästa nyhetsbyråjournalist

Liksom i fjol bedöms nyhetsbyråjournalisterna för sig. Nyhetsbyr��n Direkt dominerar och lägger beslag på de fem översta platserna.

Rang

Nyhetsbyråjournalist

Poäng

1

Andreas Joons, Direkt

19

2

Martin Hävner, Direkt

14

3

Martin Torgander, Direkt

9

3

Martin Lindgren, Direkt

9

5

Michael Bernander, Direkt

8

5

Fia Forsman, Direkt

8

Färre poäng delas ut till bästa nyhetsbyråjournalist därav får vinnarna en lägre totalpoäng jämfört med bästa journalist ovan.

Robert Bergqvist, SEB, bästa makroekonomiska och Peter Malmqvist, bästa mikroekonomiska kommentator

Som bästa makroekonomiska kommentator rankades Robert Bergqvist på SEB. Robert Bergqvist vinner för fjärde året i rad med 32 % av rösterna. Annika Winsth, Nordea kommer tvåa knappt före Sven-Arne Svensson, Penser och därefter Jan Häggström, Handelsbanken.

Liksom i fjol bedöms börs- och privatekonomer för sig. Denna kategori vinns av Peter Malmqvist, frilans, med 36 % av rösterna. Två blir Claes Hemberg, Avanza med 22 % och Annica Creutzer blir trea med 18 %.

Dagens Industri i topp bland dagspress

I dagspressklassen erövrar Dagens Industri topplatsen med 51 % av rösterna före Svenska Dagbladet med 38 % och Dagens Nyheter med 5 %.

Affärsvärlden vinner i vanlig ordning veckopress/magasinsklassen med 573 % av rösterna, något mindre än tidigare år. Fokus och Veckans Affärer delar andraplatsen med 7 %.

Ekonomiekot tar segern i Radio-TV-klassen, 31 % mot 22 % för Aktuellt / Rapport (SVT). EFN (Handelsbanken TV) tar i år över tredjeplatsen med 19 %, före TV4:s Ekonominyheterna med blott 9 %.

Nyhetsbyrån Direkt vinner sin klass med 45 % av rösterna före Bloomberg med 25 % och Reuters Ekonominytt med 11 %. Di.se får flest röster inom Internetmediaklassen med 57 % före nliv.se med 15 %.

Klassen ekonomiska bloggare (utanför institutioner och media) vinns för tredje året i rad av Ekonomistas.se, med 30 % av rösterna. Finansmamman tar andra platsen med 12 % följt av Cornucopia.se med 11 % och Lundaluppen 10 %. Ekonomistas består av forskare inom nationalekonomi som turas om att skriva. I år röstade 58 procent i denna kategori mot knappt 30 % i fjol.

En gren i år är Bästa podcast, där segern delas mellan di.se (Digitalpodden mm) och Sveriges Radio (med t ex Plånboken).

Dagens Industri vinner också klassen bästa affärsmedia alla kategorier med 36 % av rösterna. Svenska Dagbladet kommer tvåa med 19 % och Affärsvärlden trea med 10 %.

Bästa media

Mediakategori

Vinnarmedia

Andel, %

DAGSPRESS  

Dagens Industri

51

VECKOPRESS/MAGASIN

Affärsvärlden

43

NYHETSBYRÅER 

Nyhetsbyrån Direkt

45

RADIO & TV

Ekonomiekot

31

INTERNET

www.di.se

46

BLOGGARE INOM EKONOMI

Ekonomistas.se

30

PODCAST INOM EKONOMI

Di.se + sr.se

24

MEDIA – ALLA KATEGORIER

Dagens Industri

36

 

Anders Borg åter årets ekonomiperson

Årets ekonomiperson är finansminister Anders Borg, för sjätte året. I år röstade 37 % vilket är betydligt färre än de 52 % han fick i fjol och 74 % han fick 2012. Björn Wahlroos kommer tvåa och Stefan Ingves trea. Socialdemokraternas ekonomiska talesperson Magdalena Andersson kommer fyra.

Rang

Person

Röster

Andel

1

Anders Borg, finansminister

64

37%

2

Björn Wahlroos, VD för Sampo, styrelseordförande för Nordea

32

18%

3

Stefan Ingves, riksbankschef

31

18%

4

Magdalena Andersson, ekonomisk talesman för Socialdemokraterna

26

15%

5

Peter Norman, finansmarknadsminister

21

12%

6

Annika Falkengren, VD för SEB

14

8%

7

Sverker Martin-Löf, styrelseordförande i Industrivärden, SCA, SSAB

10

6%

8

Karl-Johan Persson, VD för HM

9

5%

9

Marie Ehrling, styrelseordförande i TeliaSonera

8

5%

10

Annie Lööf, partiledare för C och näringsminister

5

3%

 

Ukraina är årets ekonomihändelse / skeende

Krisen i Ukraina dominerar det gångna året, även ekonomiskt, före Volkswagens köp av Scania.

Rang

Händelse / Skeende

Antal

Andel

1

Ukraina: Risk för nytt kallt krig och ekonomiska problem i Ryssland

61

35%

2

Volkswagens köp av Scania

46

26%

3

Oron för hushållens skuldsättning

35

20%

4

Vattenfalls holländska affärer (Nuon)

32

18%

5

Vinster i välfärden, debatt om riskapital i vård och skola

30

17%

6

Fortsatt rekordlåga räntor och mer enig Riksbank

26

15%

7

Positiva signaleri USA

23

13%

8

Trögare ekonomisk utveckling i Kina

20

11%

8

Äntligen tendens till vändning i Euro-områdets problemländer

20

11%

10

Glad börs

16

9%

 

Rankingen, som avser affärsmedia och ekonomijournalister, baseras i år på 188 svar ifrån finansanalytiker, investerare, börs-vd:ar, IR-ansvariga och informationschefer och makroekonomer. Den genomfördes under v22 till v24. Undersökningen genomfördes för artonde året, av Hallvarsson & Halvarsson, tillsammans med Svensk Image. De frågor som ställdes var:

  1. Vilka tre journalister tycker Du rapporterar kunnigast och bäst om företag och ekonomi?
  2. Vilka två nyhetsbyråjournalister tycker Du rapporterar kunnigast och bäst om företag och ekonomi?
  3. Vilket är bästa medium för ekonomirapportering? - I sju klasser samt en klass för ”Bäst totalt sett”
  4. Årets ekonomikommentator, makro respektive mikro

Diplom till pristagarna delades ut på Operaterrassen i Stockholm den 17 juni 2014 i samband med Analytikerrankingen, arrangerad av financialhearings.com.

För mer information vänligen kontakta:

Gabriel Thulin, Hallvarsson & Halvarsson
E-post: gabriel.thulin@halvarsson.se
Telefon: 0709-71 12 27

 

Hallvarsson & Halvarsson Group sysselsätter mer än 150 rådgivare till kunder i mer än tio länder från sitt huvudkontor i Stockholm och kontor i London. Gruppen består av tre delar:

Hallvarsson & Halvarsson är en ledande kommunikationsrådgivare inom Financial & Corporate Communication, Corporate Marketing samt Public Affairs. H&H har mer än 70 medarbetare och är medlem i AMO, det ledande globala nätverket inom strategisk och finansiell kommunikation samt har ett samarbete med Interel Group, rådgivare inom Public Affairs och European Affairs.

KW Digital är en digital kommunikationsbyrå som bistår företag i att använda digitala kanaler i sin företagskommunikation. Byrån levererar strategisk rådgivning och implementering baserat på research och erfarenhet till noterade företag i hela världen. KW Digital har mer än 50 medarbetare på kontor i Stockholm och London och partners i Milano och Lissabon.

Springtime är en svensk kommunikationsbyrå som arbetar inom public affairs, marknadskommunikation, varumärkesstrategi, internkommunikation och investor relations. Byrån grundades 1994 och har 35 medarbetare.

För mer information se www.halvarsson.se, www.kw-digital.com samt www.springtime.nu