23 januari 2014

Eni vinner den 17e KWD Webranking – Amerikanska företag dominerar inom responsiv design

23 januari, 2014 – Med ett resultat på 88,8 poäng av 100 möjliga, en förbättring med 5,3 jämfört med föregående år, vinner det italienska oljebolaget Eni årets KWD Webranking Euro 500. Förra årets vinnare Telecom Italia (86,1) tar andra platsen och svenska hygien- och skogsföretaget SCA tar tredje platsen. Finska Wärtsilä och Swedish Match utgör resten av topp-5 företagen.

Eni tog också förstaplatsen på Global 100-listan, som inkluderar de 100 största företagen i världen, mätt i marknadsvärde. Tyska BASF (72 poäng) behöll andraplatsen och Bayer (66) kom på tredje plats. De första icke-europeiska företagen på den globala listan blev den australiska banken ANZ som kom på 15e plats (48,8) och amerikanska jätten Johnson & Johnson på 16e plats (47,2).

”Eni toppar den europeiska och den globala rankningen för fjärde gången, en historisk stark prestation i KWD Webranking. Eni ger på sin webbplats en djupgående förklaring av deras affärsmodell kopplat till deras arbete inom hållbarhet. Jämfört med förra året har Eni också arbetat med att förbättra sin närvaro i sociala medier samt förbättra integrationen mellan webbplats och social medier”, säger Staffan Lindgren, Managing Director KW Digital.

Den genomsnittliga poängen på Euro-500 listan var 37,6 poäng, 1,7 poäng lägre jämfört med förra året. Den genomsnittliga poängen på Global 100 minskade också, från 38,7 till 37,2. Årets klättrare på Euro-500 är den brittiska koppargruvkoncernen Antofagasta med en ökning på 13 poäng.

Amerikanska företag dominerar när det kommer till responsiv design och mobilanpassade webbplatser. Sverige är tvåa följt av Danmark och Frankrike. I förra årets undersökning hittades endast en responsiv webbplats bland de 100 största företagen i Europa, i år är det antalet 14. Användningen av smartphones är särskilt hög inom investerar- och journalistkollektivet och i dag kommer över 20 procent av trafiken till företagswebbplatser ifrån mobila enheter.

Svenska företag är generellt sett bäst på att använda sociala medier, medan just Facebook används mest av amerikanska företag. Alla större etablerade sociala medier är med i undersökning såsom Twitter, Google+, Linkedin, Slideshare och YouTube. För att få poäng krävs att företagen är aktiva samt tydligt hänvisar till deras officiella konton på sin webbplats.

Finska företag får högst genomsnittspoäng i undersökningen med 58,5* poäng, följt av Sverige 56,6), Tyskland (52,3) och Italien (51,3).

Mer om undersökningen på KW Digitals blogg

*Vid framräkningen av genomsnittspoängen i detta fall räknas enbart de 20 största förtagen i varje land på Euro-500 listan.