23 maj 2014

Hållbarhet hett VD-tema i årsredovisningar

Hela 60 procent av storbolagens VD:ar nämner hållbarhet, miljö eller CSR i sina förord i årsredovisningarna. Det är en ökning med 11 procentenheter på ett år. Även förtroende börjar bli ett hett begrepp i näringslivet och nämns i 16 procent av årets VD-ord. Ändå redovisas ersättningsfrågorna oftast i en not långt bak i årsredovisningen.

Kommunikationsrådgivaren Hallvarsson & Halvarsson granskar varje år årsredovisningarna för 100 av börsens största bolag. Årets undersökning presenterades idag på Hallvarsson & Halvarssons årsredovisningsseminarium i Stockholm. Trenden har tidigare varit att årsredovisningen blir allt tjockare, men i år krymper den genomsnittliga årsredovisningen aningen i omfång. Det genomsnittliga storbolagets årsredovisning för 2013 omfattar 112,2 sidor, viket är en nedgång med 0,1 sidor på ett år. Även om nedgången är marginell är det den första minskningen sedan Hallvarsson & Halvarsson började att granska årsredovisningar 2003.

”Orsaken till minskningen är att bland annat Tele2 valt att helt koncentrera årsredovisningen kring det som krävs i aktiebolagslagen. De beskrivande och bildrika avsnitt som brukar finnas i början av en årsredovisning har slopats. Detta kan vara första steget i en utveckling mot att årsredovisningen i vissa fall återgår till att bli ett dokument som i första hand skapas för att lämnas in till Bolagsverket. Så var årsredovisningen ända in på 1950-talet. I stället kan företagen välja att lägga mer resurser på att presentera bolaget digitalt”, säger Peter Månsson, konsult inom finansiell rapportering på Hallvarsson & Halvarsson.

Ersättningar till ledning och styrelse, den fråga i årsredovisningen som brukar tilldra sig st��rst medialt intresse, ges alltjämt en relativt undanskymd roll. De flesta storbolag nöjer sig med att presentera ersättningarna i en not långt bak i årsredovisningen. Andelen företag som lyfter fram ersättningen i en rubrik i innehållsförteckningen har minskat från 19 procent i fjol till 14 procent i år.

”Vare sig företagen vill det eller inte fortsätter ersättningar att en vara stor fråga i samhällsdebatten och har blivit en viktig förtroendefråga. Enda sättet att skapa förtroende kring ersättningar är att redovisa, förklara och försvara dem. Vill man kommunicera finns det mycket bättre plattformar än en not”, säger Peter Månsson.

Fortfarande trycker 89 procent av storbolagen sin årsredovisning. Hållbarhetsrapporteringen fortsätter att växa i betydelse, men bolagen är inte eniga om var CSR-frågorna hör hemma. Vissa bolag bryter ut CSR-relaterad information och gör en separat hållbarhetsrapport, medan andra som Handelsbanken och Nordnet i stället plockar in hållbarhetsfrågor i årsredovisningen. I årets undersökning har 25 procent av storbolagen låtit en revisor granska hållbarhetsredovisningen, en ökning med 6 procentenheter sedan i fjol. Den internationella standarden för hållbarhetsrapportering GRI fortsätter att vinna mark. Andelen som GRI-rapporterar har vuxit från 53 procent i fjol till 60 procent i årets studie.

Om du vill beställa hela studien eller ha ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Månsson, konsult inom finansiell rapportering, tel. 08-407 22 57, peter.mansson@halvarsson.se

Carina Silberg, ansvarig för CSR-rådgivning, tel. 08-407 22 54, carina.silberg@halvarsson.se

 

Hallvarsson & Halvarsson Group sysselsätter mer än 150 rådgivare till kunder i mer än tio länder från sitt huvudkontor i Stockholm och kontor i London. Gruppen består av tre delar:

Hallvarsson & Halvarsson är en ledande kommunikationsrådgivare inom Financial & Corporate Communication, Corporate Marketing samt Public Affairs. H&H har mer än 70 medarbetare och är medlem i AMO, det ledande globala nätverket inom strategisk och finansiell kommunikation samt har ett samarbete med Interel Group, rådgivare inom Public Affairs och European Affairs.

KW Digital är en digital kommunikationsbyrå som bistår företag i att använda digitala kanaler i sin företagskommunikation. Byrån levererar strategisk rådgivning och implementering baserat på research och erfarenhet till noterade företag i hela världen. KW Digital har mer än 50 medarbetare på kontor i Stockholm och London och partners i Milano och Lissabon.

Springtime är en svensk kommunikationsbyrå som arbetar inom public affairs, marknadskommunikation, varumärkesstrategi, internkommunikation och investor relations. Byrån grundades 1994 och har 35 medarbetare.

För mer information se www.halvarsson.se, www.kw-digital.com samt www.springtime.nu