Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Bättre content bygger varumärket


I takt med att företag ökar närvaron p�� sociala medier och traditionella kundbrev ersätts av poddar och andra digitala kanaler dito ökar kraven på texterna som publiceras. Ofta kallas sådana texter ”content” och tendensen är att företag talar i en allt ledigare ton med sina kunder och att innehållet blir allt mer allmängiltigt och mindre ”säljigt”.

Content marketing må vara ett modeord inom marknadsföring men företeelsen är inte ny. En av pionjärerna var däcktillverkaren Michelin som år 1900 gjorde en liten röd resehandbok för bilister som gavs bort gratis till 35 000 kunder. Ett bra och tidigt svenskt exempel är Arlas mjölkpaket, med texter om hälsa, lantbruk samt ett och annat recept.

Bra content marketing är en balansgång mellan att vara intressant för läsarna utan att tappa bort företaget och dess produkter eller tjänster. Texterna ska både vara intressanta för mottagaren och relevanta för avsändaren. Målet är att kunderna ska uppfatta företaget som en trovärdig och självklar expert inom ett ämne.

En metod för att komma igång med content marketing kan vara att intervjua duktiga kolleger om sådant de brinner för eller har åsikter om, inom deras expertområden. En sådan process skapar förhoppningsvis en stor mängd historier eller uppslag som efter analys och bearbetning kan användas på olika sätt; på webbplatsen, i kundbrevet, som poddmanus, blogginlägg eller tweet. Som bonus kan det uppslag till texter för kanaler som inte brukar nämnas i content marketing-sammanhang, exempelvis case till årsredovisningen.

Medvetet använt är content marketing kostnadseffektiv kommunikation som bygger varumärke och kundlojalitet. Lycka till med ditt innehåll!

Martin Hammarström

Cookies
This website uses cookies as described in our Cookie policy. To see what cookies we serve and set your own preferences, please use your web browser's settings. Otherwise, if you agree to our use of cookies, please continue to use our website.