Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Fem tips för en bra projektuppstart

För alla som jobbar med årsredovisningar är början på hösten bråda tider. Det är dags för uppstart och idéer och drömmar ska samlas och kokas ner till ett koncept som alla berörda kan enas om. För oss inom finansiell rapportering på H&H står uppstartsmötena som spön i backen. Och ute hos företagen diskuteras vem som ska göra vad och hur mycket hjälp som kommer att behövas från konsulter/externt håll.

Så hur får man en bra startsträcka? Här kommer våra fem bästa tips!

  1. Samla alla berörda: ekonomigänget, hållbarhetsteamet, kommunikations­avdelningen, IR-ansvariga och övriga berörda. Dela dina visioner och tanka dem på idéer och input. Skapa en samsyn kring vad ni vill uppnå.
  2. Var ute i god tid när du ska boka möten med ovanstående! Det vet vi alla hur svårt det kan vara att samla många personer till ett och samma möte. Med kort varsel är det nästan omöjligt.
  3. Se tillbaka. Inte bara på förra årets slutresultat, utan även på projektet. Vilka var framgångsfaktorerna och vilka är fallgroparna i just er organisation? Skapa förutsättningar för att väja för de värsta hindren. Då blir det roligare att jobba och om det är roligt blir det bra!
  4. Planlägg och gör alla moment så tidigt som det går. Det enda som är säkert i årsredovisningsarbetet är att det blir tidsnöd på slutet.
  5. Förankra förändringar med ledning, styrelse och revisorer, i synnerhet om ni strävar efter att öka graden av integrering av icke-finansiell information.

Vilka är dina bästa tips och tricks för uppstarter? Kommentera gärna på vår Facebook!

Cookies
This website uses cookies as described in our Cookie policy. To see what cookies we serve and set your own preferences, please use your web browser's settings. Otherwise, if you agree to our use of cookies, please continue to use our website.