Hallvarsson & Halvarsson logotyp Nyheter

Hållbara varumärken rankade

Häromdagen vigde jag en stund åt att lyssna på vad Erik Hedén från Sustainable Brand Insight hade att säga om deras undersökning Sustainable Brand Index, som släpptes förra veckan. I undersökningen blev Saltå Kvarn det mest hållbara varumärket, alla kategorier.
Dessutom bjöd Erik på fem trender:

1. Normalisering: Hållbarhet blir relevant för fler än bara de mest dedikerade.
2. Samtalsämne: Hållbarhet är ett samtalsämne bland de många, vilket märks inte minst i media.
3. Orosmoment: Många är oroar sig för att Sverige kommer att bli ett sämre land att leva i. Frågan som stack ut var invandring, integration och främlingsfientlighet.

4. Stabilisering: Hur varumärken uppfattas börjar lägga sig – ett fåtal ligger stadigt bra till medan många fortfarande ligger efter.

5. Intetsägande: Många varumärken är intetsägande när det gäller hållbarhet. Med andra ord – de saknar verklig substans och en tydlig position.

Seminariet avslutades med tre tips:
1. Gör hemläxan: Definiera och förklara varumärkets resa – vad är redan gjort, vilken är visionen och hur ser vägen dit ut?
2. Koll på värdekedjan: Se till hela värdekedjan för att ringa in var ni kan göra störst skillnad.
3. Fokusera: Ingen kan göra allt. Välj genom att ta hänsyn till det omvärlden ser som relevant och det som faller sig naturligt för just ert varumärke.Ser man till resultatet är det lätt att tro att förvånansvärt många varumärken är dåliga på hållbarhet. Jag tror att det mycket väl kan vara tvärtom – att förvånansvärt många är förvånansvärt bra.
Det finns nämligen ett par saker som utmärker varumärken som hamnar högt i den här typen av perceptionsstudier – ofta bygger de sin identitet och framtoning på hållbarhet och/eller så förknippas de av olika skäl med hållbarhet. Det är inte alltid lika med överlägsen hållbarhetsprestanda.Så de andras miss kan snarare ligga i att de är alltför sparsamma med kommunikationen.
Till denna lite snåla skara säger jag: vänta inte tills ni är ”klara” med hållbarhetsarbetet utan våga kliva fram, och bjud för allt i världen era kunder och andra viktiga intressenter att följa med på resan. Allt annat vore ohållbart.Nyfiken på mer? Sustainable Brand Index hittar du här. Och vill du förflytta ert varumärke/bolag och er kommunikation i hållbar riktning så är du förstås alltid välkommen att ta kontakt med mig eller någon av kollegorna på Hallvarsson & Halvarsson.
Karolina Dubowicz, CSR expert