26 september 2017

Få ut mer av din årsredovisningsinvestering

Det var många som kom till vårt (H&H, Creo och Comprend) frukostseminarium om Digitala kortversioner, för att höra om hur företag kan få ut mer av sin årliga investering i årsredovisningen och levandegöra innehållet mot fler målgrupper. Uppslutningen på frukosten visar att det finns ett stort intresse för detta.

Vi ser att det här är ett första steg för företag att bli mer digitala med sin finansiella kommunikation. Trenden i Sverige och utomlands går mot att ha en digital kortversion med en tillhörande pdf, för den som vill fördjupa sig i information. Eller en kortversion bestående av en startsida och några undersidor med kompletterande pdf. I Sverige gör 15% av bolagen en digital rapport, varav 47% är en kortversion. Internationellt gör 33% av bolagen en digital rapport, varav 67% är en kortversion.

Varför är en digital kortversion så bra?

  • Den är enkel, tillgänglig och översiktlig.
  • Vi ser den som en kampanj eller löpsedel för årsredovisningen och blir en del av dess lansering.
  • Den får en bredare distribution än trycksaken och når då fler och nya målgrupper. Därmed ökar kunskapen om bolaget både internt och externt.
  • Den stärker varumärket genom digital närvaro. Det här är ett sätt att paketera innehållet för att möta förändrade beteende- och konsumtionsmönster.
  • Här ges också möjlighet till rörligmedia, för att nå rätt målgrupp med rätt budskap. ”Låt video ge och bygga känsla” – Niclas Grunewald, Creo.
  • Dagens sökmotorer prioriterar html information framför pdfer, därför kommer en html sida komma högre upp i träfflistan än pdfen av årsredovisningen. Lägger vi dessutom till rörligt material på sidan så gillar sökmotorerna oss ännu mer.
  • Digital information går att mäta. Med en trycksak så vet vi inte vem som läser, vad dom läser, hur länge mm, men med en digital produkt kan vi samla data, mäta och få ut statistik som visar ex hur länge besökaren är på sidan, vad dom klickar på, vilka delar som är mest poppis osv. ”Gissa inte – mät!” – Vera Mirchev, Comprend.

Hur gör vi?

Inom ramen för den befintliga projekt processen görs den digitala produktionen. Det innebär att arbetet blir integrerat i det jobb vi redan gör och vi får ut mer värde av innehållet. Publiceringen är enkel och redo för befintligt internt system eller hos en valfri IT leverantör.

Av de tre kunder vi hjälpte förra året är två (Dometic och Polygon) nu nominerade i Svenska Publishing priset, vilket vi tycker är jättekul.

”Sidan fick jättebra mottagning när vi lanserade. Alla landschefer tyckte att det såg jätteproffsigt och fint ut. Tror att vi till nästa år kommer att översätta till fler språk.” säger Caroline Liedgren, Marketing and Communication Manager at Polygon group.

Så, dags att ta chansen att imponera på marknadsavdelningen med en kampanjsida för den finansiella informationen?

För dig som missade vårt event finns länk till det filmade materialet här

Vill du kontakta någon av oss talare?
Jenny Övrebö
Niclas Grundewald
Vera Mirchev