Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Sandra Runsten - utsedd till en av Sveriges hållbarhetstalanger

Sandra Runsten, Public Affairs-konsult och rådgivare på Halvarsson & Halvarsson blev i veckan utsedd till en av Sveriges hållbarhetstalanger av Aktuell Hållbarhet. 

1. Hur känns det att ha blivit utsedd till en av Sveriges hållbarhetstalanger 2019?

Det känns superkul! Det är enormt smarta och driftiga personer på listan så målet vi arbetar med på Sustainergies om att talanger ska göra hållbarhet till sina karriärsmål känns verkligen som att det håller på att hända nu. Äntligen!

2. Varför tror du hållbarhetsfrågorna är mer angelägna än någonsin för företagen?

Jag tror att det är en kombination av omvärldshändelser som synliga klimatförändringar och IPCC:s rapport, men också ett starkt opinionstryck från konsumenterna. Jag är snarare förvånad över att det tagit så lång tid för frågan att lyfta på riktigt - jag försökte driva den på Handels för 10 år sedan och då fanns det knappt några mottagare på företagssidan.

3. Är vi i Sverige bra på hållbarhet eller är det bara vår självbild?

Både och. Vi har kommit långt både när det gäller politiska målsättningar, tekniska framsteg och generell medvetenhet, både hos företag och privatpersoner. Men vi har samtidigt väldigt stort CO2-avtryck per individ eftersom vi är ett land med rika invånare som reser och konsumerar extremt mycket. Där tror jag att vår självbild är skev. Dessutom ligger universitetsutbildningarna efter i den här frågan, både utifrån vad studenterna önskar och vad företagen behöver för kompetens.

4. Alla företag vill ju driva sin affär framåt. Hur kan de kombinera det med sitt hållbarhetsarbete?

Jag tror att den enda lösningen på sikt är att affären i sig blir hållbar, både ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Det kan handla om att ställa om till cirkulär ekonomi, använda smartare tekniska lösningar, påverka slutkonsumenter och anställda till beteendeförändring med mera. Och våga sätta mål och kommunicera dessa! Det är en enorm omställning som behöver göras men jag tror att utvecklingen framöver verkligen kommer att gå fort. Vi har ju inget val.

5. Avslutningsvis, vilket tips ger du till företag som just står i begrepp att starta sitt hållbarhetsarbete?

Inventera och analysera! Genomlys hela företaget och se hur ni kan göra affärsmodellen hållbar. Hållbarhetsarbete måste komma från toppen av bolaget och vara en kompetens som finns i styrelse och ledning, inte en sidoroll. Men då, å andra sidan, kan det verkligen bli lönsamt att bli grön. Och ring oss så hjälper vi er!

Aktuell Hållbarhet utser varje år årets mest spännande hållbarhetstalanger under 33 år. Listan består av unga entreprenörer, ­idealister, aktivister, ekonomer, biologer, jurister och teknik­nördar som alla har den gemensamma målsättningen att skapa en hållbar ­utveckling.

Hela listan går att hitta här

Hallvarsson & Halvarsson logotyp

info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group

Cookies
This website uses cookies as described in our Cookie policy. To see what cookies we serve and set your own preferences, please use your web browser's settings. Otherwise, if you agree to our use of cookies, please continue to use our website.