Hallvarsson & Halvarsson logotyp Nyheter

Litar du på din magkänsla?

Magkänsla är bra. Den kan guida dig till rätt beslut eller ge dig en förvarning ifall något är fel. Men magkänslan kan också lura dig. Det är nämligen inte alltid så lätt att skilja på ”att veta” och ”att tro sig veta”. Därför kan ett beslutsunderlag baserat på fakta verkligen vara att rekommendera. 

”Men vad finns det för fakta som är relevant för mig. Jag om någon borde ju veta.”, kanske du tänker nu?

Faktum är att det finns betydligt mer fakta därute än vad du tror. Big Data må låta som gårdagens buzzword, men genereringen av data accelererar alltjämt i ett rasande tempo. Redan år 2013 slog IBM fast att 90 procent av den data som då fanns hade genererats under de senaste två åren. Detta förhållande gäller fortfarande.

Det säger sig självt att mycket av dagens informationsmassa saknar relevans, om inte för alla så åtminstone för de flesta. Och även om mängden data har ökat så har den inte blivit mer tillgänglig, snarare tvärtom. Tyvärr. För med enorma mängder information kommer även stora möjligheter. Bearbetade och tolkade på rätt sätt kan data ge insikter som skapar nya affärsmöjligheter och lägger grunden till trygga beslut. I mycket av den data som företag och organisationer ”bara” sitter på kan det finnas outnyttjade möjligheter och missade affärsinsikter. Det första du behöver göra är att inventera vilken data du själv förfogar över. Ta reda på vad som skulle kunna utläsas i den data du redan har.

Lyft blicken

Nästa steg är att lyfta blicken. Inför varje beslut, stort som smått, kan det vara lämpligt att ställa sig de fem grundfrågorna som gäller inom journalistiken; Vad? När? Var? Vem? och Varför? Här kanske magen börjar bli otålig, lägga sig i och komma med svar. Och då är det viktigt att lägga band på sig.

Svaren bör du söka på annat håll. Vissa står kanske att finna i olika offentliga statistikdatabaser eller i den uppsjö av rapporter, forskningsstudier och white papers som oförtrutet publiceras. I andra fall kan du själv behöva skapa helt ny data, exempelvis genom marknadsundersökningar, kundundersökningar, fokusgrupper eller djupintervjuer.

I slutänden handlar det om att våga utmana magkänslan. Den kan visserligen ha rätt, men tänk om den har fel? Baserar du ditt agerande på vad du de facto vet eller på vad du tror dig veta? Ibland kan det vara svårt att göra den distinktionen.

Erik Juhlin
Research Manager, Halvarsson & Halvarsson

Hallvarsson & Halvarsson logotyp

info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med Bysted, Comprend, Consilio International, Creo, Intellecta, Hilanders, Involve, Jung Relations, Springtime, Tomorrow och Identx bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group