Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Några mobila tankar inför 2019

Under i princip 10 år så har vi talat om 5G, och hur den nya generationen mobiltelefoni kommer revolutionera samhället i stort. I hur människor lever och jobbar. Som finansanalytiker har jag ofta suttit och lyssnat på teknikbolag när de berättat om hur den här tekniken skall bidra till såväl försäljningstillväxt som lönsamhet – och nu är den här. Äntligen. Det hade varit roligt att kunna skriva en analys på Ericsson nu och fundera på hur mycket investeringar som behöver göras och i vems ficka det landar. Julafton för en före detta sektoranalytiker som jag.

Vi lever i en värld som allt mer kan beskrivas som ett digitaliserat ekosystem, där 5G utgör ett viktigt element, tillsammans med AI (Artificiell Intelligence), molnbaserade tjänster och IoT (Internet of Things). Det vet alla. En genomgående förändring av samhället och de flesta industrier pågår, där vi som kommunikations­konsulter kan få rollen att vara med och bygga förtroendet för det nya.

Vad skall då 5G kunna bistå med - förutom kraftfullare enheter? Det frågade man sig också när vi gick över till 3G. När man talade i mobiltelefonen och skrev sms. Då för länge sedan. Nu frågar vi oss samma sak igen. Vad händer? (Förutom att din gamla smartphone behöver ersättas med en ny förstås.)

För det första. Vad 5G möjliggör är inte bara snabbhet i överföringarna. Tekniken öppnar upp för helt nya möjligheter och nya beteenden. För samhällsomvandling i stort. I stället för lineär kommunikation sker kommunikationen i ett nätverk av uppkopplingar. Ett ekosystem av smarta enheter. En stor mängd sensorer i olika maskiner och pryttlar. Både hemma och i stora världen. Tänk den digitala assistenten som är ihopkopplad med mobilen (5G) och är en del av ditt smarta hem. En robot i hemmet som du når virtuellt via mobilen. Hen beställer mjölk online när mjölken är slut i kylskåpet, påminner dig om att låsa dörren (med mobilen) när du går ut, och föreslår att du stannar hemma – när det regnar.

Processer kommer att påverkas. För många industrier är det nu det händer. Det tekniska genombrottet som kommer att ändra på sätt att arbeta och producera. Då människokraft ersätts med digitaliserade lösningar och automatisering. Nya tjänster kommer att skapas där människor fortsättningsvis kan skapa nytta och värde för kunderna. Det här kommer att kräva mycket intern och extern kommunikation för att man skall förstå vad förändringen innebär för det enskilda bolaget. En utmaning för väldigt många bolag, där vi på H&H kan göra skillnad och skapa värde.

Att positionera ett varumärke med stöd av ord som digital och digitalisering eller 5G för den delen, håller inte längre. Alla gör det. Det är inget unikt. Dessutom finns det en uppsjö av bolag vars hela affärsmodeller är digitala. För dem är det digitala redan en hygienfaktor. Traditionella industribolag har ett tungt arv i det gamla som först behöver fasas ut, och det är bland annat där, i den utfasningsprocessen, det finns en story att berätta.

För det andra. Med 5G blir det enklare att surfa på mobilerna då det finns mycket mer kapacitet och hastighet. Fördröjningarna minskar dvs du kan se hela filmer på tåget mellan Stockholm och Lund utan att mobilen ”tänker” eller hakar upp sig. Äntligen blir det möjligt att spela avancerade mobilspel som slukar kapacitet – även i tunnelbanan. Tillgången till den här snabba uppkopplingen kommer att innebära att mobildatatrafiken kommer att explodera. Ericssons prognos är att runt 75% av all mobildata per 2023 kommer att härröra sig från video. Det ni! Det är något annat än de där sms:en man skickade vid sekelskiftet, då man trodde att hela mobilnätet skulle braka samman. Vi kommer att utan problem kunna följa en kapitalmarknads­dag på mobilen, utan att vara rädda för att uppkopplingen försvinner. Fantastiskt! Bolagen kommer att kunna satsa på bra rörlig media även i realtid för att nå ut till de som väljer mobilen som arbetsredskap. Där kan vi på H&H vara med och skapa upplevelser som bygger förtroende i stället för irritation över dålig mottagning. Och en CMD som inte är en i mängden utan särskiljer sig. Med tydliga budskap och värdeskapande insikt för åhörarna.

För det tredje kommer vi att få se nya marknadsledare bland leverantörerna av smartphones. Vem har sagt att Apple kommer att dominera 5G? Varför inte en av de kinesiska uppstickarna? I varje teknikskifte är det någon av de tre stora som inte hänger med i teknikutvecklingen eller som väljer fel plattform eller design. De kanske inte har utvecklat ett tillräckligt bra användargränssnitt? Ful design som inte är optimerad? Ja och så kan det bero på dålig företagskommunikation förstås. Kundlojalitet sinar snabbt om man hamnar snett- se bara på hur det gick för Nokia när iPhone började äta mark. Fast man är marknadsledare. Konkurrensen ökar och alla bolag måste vara på sin vakt för dylika uppstickare som kommer från sidan. Man skall nog inte lita blint på förra årets kundranking eller marknadsandelsstatistik.

För det fjärde. Nya grepp. Bolagen behöver styra om sitt fokus från kapacitet och snabbhet- eller hur snabbt och bra det går att ladda upp diverse sajter på mobilen - till att skapa ännu mer upplevelser. Innehållet kommer med tiden att bli allt mer personligt och rikta sig till den enskilda läsaren. Den personliga kundupplevelsen och det relevanta kundmötet blir än mer centralt. Digitaliseringen möjliggör story-telling på individnivå i stället för till den grå massan. Bolagens kommunikation riktas inte längre enbart till vissa kundsegment- utan även till individer. Till dem som via mobilen vill ha eller söker efter skräddarsydd information om saker som de brinner för eller vill veta något om. Vilken rolig utmaning! Det är med tjänster och kreativitet som bolagen kan differentiera varumärket. Men det kräver också kritiskt tänkande och förståelse för nya tekniska verktyg som AI och robotar och allt annat roligt.

Konsumentbolagen behöver vara nära sina kunder på nätet och via sociala medier. Kraven på tillgänglighet ökar. Bolagen skall vara tillgängliga när slutkunden vill och kan, när som helst, 24 timmar i dygnet. På det sättet förvandlas även kundtjänst till en allt viktigare del av marknadsföringen. De som jobbar med kundtjänst lever varumärket dygnet runt. Kundtjänst blir de nya kommunikatörerna och mycket blir digitalt. Digitala virtuella assistenter som hjälper dig som kund att hitta rätt. Men det gäller också andra funktioner inom bolagen som Investor Relations eller PR. De här funktionerna behöver också utvecklas, använda nya verktyg och fundera på kanalval och hur de skall optimera mötet med intressenterna. Att ringa IR och bli kopplad till en växel efter kontorstid är kanske inte optimalt? Tillgänglighet är en konkurrensfördel som håller på att bli en hygienfaktor.

För det femte. Konsumtionen av media och nyheter går allt mer via mobilen, där skärmval sätter ramarna för vad som ger en behaglig läsarupplevelse, samtidigt som möjligheten till interaktivitet är ett givet användarkrav. Skärmvalet styr innehållet. I t.ex. nyhetsappar behöver rubrikerna vara kortare, likaså texten och det skall finnas möjlighet att bevaka ämnen man är intresserad av och ställa in sin egen nyhetsmix.

Nyheter blir allt mer något man konsumerar ”on the go” eller ”på vägen” via mobilen. I bussen, eller i tunnelbanan. Dynamiskt sökande i stället för passiv inmatning framför lineär tv på kvällskvisten. Den här utvecklingen kräver inte bara att nyhetsflödet bli snabbare. Även uppdateringarna blir snabbare. Läsarna sitter och hoppar mellan olika nyhetsappar och märker snabbt om en sajt inte snappat upp ”det senaste”. För appen blir det en evig balans mellan snabbhet och kvalitet. Vad vill man vara? Snabb och inte så relevant eller lagom snabb med högt förtroende bland läsarna?

Mobilanvändarna får inte bara sitt nyhetsflöde från nyhetskanaler, utan även via flödet i sociala medier, där nyhetsflödet inte nödvändigtvis är rankat på samma sätt som i en nyhetskanal. Det som nyhetssajten tycker är dagens största nyhet, kanske inte ens dyker upp i mitt twitter-flöde. Algoritmernas tidevarv är här – och det är inte bara till ondo, utan kommer säkert också att hjälpa oss att hantera problemet med såväl fake news som bubblor. Men det är en annan story.

Slutligen. Så visst. Världen går vidare och vi kommer inte att fixa det utan att ta till oss det nya och jag vill definitivt ha en 5G mobil. Kanske redan 2020. Men grundteserna lever kvar. För att vara ett starkt varumärke så gäller det att bolagen har klart för sig vad man är och vad som gör en unik. Identiteten. Det är på basen av den identiteten man kan göra förändringsresan. Och jag hoppas innerligt att vi på Capital Markets och på H&H får vara med på sådana resor även 2019. Bygga kommunikation som skapar förtroende. För det är så väldigt roligt!

Helena Nordman-Knutson, Capital Markets



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group

Cookies
This website uses cookies as described in our Cookie policy. To see what cookies we serve and set your own preferences, please use your web browser's settings. Otherwise, if you agree to our use of cookies, please continue to use our website.