Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Kommunikation på en osäker marknad

I fredags bjöd Hallvarsson & Halvarssons Capital Markets-team in till ett frukostseminarium för att diskutera vikten av transparent kommunikation när orosmolnen hopar sig på marknaden. Helena Nordman-Knutson, ansvarig för Capital Markets på H&H och Adam Makkonen, Associate i Capital Markets, förklarade varför det finns skäl till viss skepticism till det positiva marknadssentimentet som råder idag.

Så, vad kan man som bolag göra för att stå stadigt i turbulenta tider? 

1. Ha en transparent finansiell kommunikation
På en osäker aktiemarknad minskar riskviljan bland investerare. Minst attraktiva blir de bolag med komplicerat formulerade affärsmodeller och låg spårbarhet. Proaktivitet i bolagens positionering och kommunikation kring verksamheten, exponering mot makrotrender och såväl finansiella som icke-finansiella mål bör därmed formuleras i ett stabilt marknadsläge - när marknaden viker är det redan för sent.

2. Hantera förväntningarna
Tolkningsföreträdet i vad bolaget kommunicerar ligger hos de investerare och analytiker som följer bolaget. Därför är det viktigt att i sina uttalanden om framtiden vara strukturerad och konsekvent för att minska gapet mellan avsett budskap och tolkning.

3. Var konsekvent
Låt inte kapitalmarknadens kvartalsrapport-fokus påverka bolagets långsiktiga ambitioner – stå fast vid er vision! För att illustrera positiva effekter av konsekvens och långsiktiga ambitioner presenterade vi ett par bolag som integrerat hållbarhet i affärsmodellen, där samtliga exempel, under innevarande år, har presterat bättre än Stockholmsbörsen i sin helhet.



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group