I fredags bjöd Hallvarsson & Halvarssons Capital Markets-team in till ett frukostseminarium för att diskutera vikten av transparent kommunikation när orosmolnen hopar sig på marknaden. Helena Nordman-Knutson, ansvarig för Capital Markets på H&H och Adam Makkonen, Associate i Capital Markets, förklarade varför det finns skäl till viss skepticism till det positiva marknadssentimentet som råder idag.
Så, vad kan man som bolag göra för att stå stadigt i turbulenta tider?
1. Ha en transparent finansiell kommunikation
På en osäker aktiemarknad minskar riskviljan bland investerare. Minst attraktiva blir de bolag med komplicerat formulerade affärsmodeller och låg spårbarhet. Proaktivitet i bolagens positionering och kommunikation kring verksamheten, exponering mot makrotrender och såväl finansiella som icke-finansiella mål bör därmed formuleras i ett stabilt marknadsläge - när marknaden viker är det redan för sent.
2. Hantera förväntningarna
Tolkningsföreträdet i vad bolaget kommunicerar ligger hos de investerare och analytiker som följer bolaget. Därför är det viktigt att i sina uttalanden om framtiden vara strukturerad och konsekvent för att minska gapet mellan avsett budskap och tolkning.
3. Var konsekvent
Låt inte kapitalmarknadens kvartalsrapport-fokus påverka bolagets långsiktiga ambitioner – stå fast vid er vision! För att illustrera positiva effekter av konsekvens och långsiktiga ambitioner presenterade vi ett par bolag som integrerat hållbarhet i affärsmodellen, där samtliga exempel, under innevarande år, har presterat bättre än Stockholmsbörsen i sin helhet.
Sveavägen 20
Box 3666
103 59 Stockholm
Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större
Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:Bylund, Bysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp ‐ H&H Group