Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter
I januari 2020 spelade de svenska ungdomslandslagen Baltic Sea Basketball Cup där de mötte Estland, Finland och Lettland. Foto: André Trygg Wredlert.

"Att coacha ungdomslandslag 
gör mig till en bättre konsult" 

Sedan snart 20 år tillbaka är finansiell kommunikation min profession. De egenskaper som gör mig bra på mitt jobbstrategi, kommunikation och ledarskapär faktiskt desamma som gör mig bra på min passion – basket. De lärdomar jag drar från basketen har jag nytta av som kommunikations­konsult och vice versa.  

Basket är en intellektuellt krävande sport som obarmhärtigt kräver att du både fattar rätt beslut vid maxpuls i snitt varannan sekund och att du slänger dig i parketten och offrar din kropp för dina lagkamrater. Utbildningsminister Anna Ekström brukar säga att ”man spelar fotboll med fötterna, handboll med händerna och basket med huvudet”. Där har hon en poäng tycker jag. 

Fokus för ungdomslandslagen i basket är utveckling och målet är att finna de spelare som på sikt kan bidra till att de svenska seniorlandslagen når framgångar i mästerskap. Även om coacherna inte har vinst som främsta mål förväntas varje spelare ge allt både på plan och på bänkenSpelarna ska visa vad de kan, men kanske ännu viktigare, vad de vill.  

Jag har fått förtroendet att vara assisterande coach till Sveriges DU16-landslag, alltså tjejer födda 2004. Landslagschefen har satt samman en coachtrio där vi kompletterar varandra med erfarenheter och kompetenser, allt för att spelarna ska få optimala möjligheter att utvecklas långsiktigt och prestera på mästerskap i år. Min roll är att fokusera på ledarskap och individuell feedback. 

Oavsett om det handlar om att bygga ett perfekt team inom Google eller ett basketlag så är det avgörande att eftersträva ”psychological safety” i gruppen, alltså att alla känner sig inkluderade, trygga att lära, trygga att bidra och trygga att utmana. I landslaget ska vi på någon veckas träningsläger komma så långt som möjligt mot en miljö där teamet kan prestera på plan och fungera bra tillsammans. I sommar kommer vi att spendera 56 veckor tillsammans och då gäller det att gruppen funkar. Det ställer stora krav på kommunikationen.  

Det första steget är att vinna spelarnas förtroende. ”We don’t care how much you knowuntil we know how much you care, som en spelare sa till sin collegecoach. Det är precis så det är, att spelarna känner att du bryr dig om dem är en förutsättning för att de ska bry sig om vad du har att säga.

"Att kommunicera med tonårstjejer är svårare än att kommunicera med den mest cyniska hedgefondförvaltare"

Så är det även inom Investor Relations – först måste du vinna marknadens förtroende och sedan måste du fortsätta kommunicera öppet, tydligt och ärligt för att bibehålla det. Förtroende gör att din målgrupp är mottaglig för dina budskap i såväl med- som motgång    

Att kommunicera med tonårstjejer är svårare än att kommunicera med den mest cyniska hedgefondförvaltare. Det handlar inte bara om att bibehålla förtroendet för att de ska göra som du vill. Hur du hanterar deras förtroende kommer också att påverka dem i en eller annan riktning. De unga kvinnor jag möter i landslaget och i mitt klubblag är ofta otroligt ambitiösa, inte bara på basketplan utan också i skolan och i allt annat de tar sig för. Det enda de inte är bra på är att själva förstå hur bra de faktiskt är och det krävs riktigt avancerad kommunikationsstrategi att nå fram till en skeptisk mottagare.  

En stor del av min fritid går åt till basket. Fyra kvällar i veckan är det träning med min klubb Alvik och på helgerna är det match. I sommar är det landslagsläger följt av nordiska mästerskapen i Finland och EM i Bosnien och Hercegovina. Det kräver mycket tid (och en förstående familj), men det är också att leva Hallvarsson & Halvarssons värderingar: ”Vi har hjärta! Vi brinner! Vi skapar värde!” även utanför jobbet.  

De ungdomar jag möter inom basketen är inte bara bra idrottare, de är bra människor som jag lär mig otroligt mycket av varje dag. Jag ser det som ett privilegium att få slå följe med dem en bit på deras väg mot att bli riktigt bra vuxna 

 

Pia Rosin 
Senior Consultant
, Hallvarsson & Halvarsson  
Coach för Alvik utveckling dam och Sveriges DU16-landslag



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group