Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

En svart svan, eller en ”black swan” har landat på Stockholmsbörsen. Coronaviruset.

Fenomenet ”Black Swan” beskriver, i kapitalmarknads­sammanhangen oväntad händelse som är omöjlig att förutse och där implikationerna kan bli avsevärda både på börsen och i ekonomin.   

Det första nedslaget den svarta svanen gör är således på börsen, där vi de senaste dagarna såg hur börsen backade och hur bland annat aktier med exponering till kinesisk konsumtion tog stryk. Börsens intressenter drar ner på risken och riskbenägenheten, och värderar in en sämre efterfrågan. Lägre tillväxt ger lägre vinster och efter 2019, där mycket av börsutvecklingen handlat om multipelexpansion (och högre värderingar), så kan en svart svan verkligen ställa till det. Det här gör också att man kan förvänta sig att marknadsrörelserna blir svårare att förutse och att det kan bli rätt guppigt framöver.   

När något oväntat sker behöver det finnas strukturkapital. Bolagen som är förberedda för oväntade situationer har en handlingsplan att luta sig tillbaka påEn handlingsplan, som har sin grund i en gedigen riskanalys, och till detta en av styrelsen godkänd budskapssplattform, för hantering av komplexa frågeställningar. Även om bolaget inte förutspått vad det oväntade är, så har man en strategi för hur man gör när det oväntade sker. Detta gäller även kommunikation och i det här fallet finansiell kommunikation. Krismanualen tas fram, men är den proaktiva kommunikationen välskött, blir den reaktiva kommunikationen begränsad och mer av en upprepning.  

För även i en marknadsnedgång är högkvalitativ transparent finansiell kommunikation lätt att förstå. Ett bolag med framförhållning har byggt förtroende på basen av insikt och en gedigen investment story. Investerarna förstår hur bolaget tjänar sina pengar och hur de använder sina resurser. Ett bolag som har satsat på finansiell kommunikation har även förklarat hur man hanterar cykliska utmaningar, de största riskerna, och tydligt beskrivit vilka kundsegment och geografier som är väsentliga för verksamheten. Bolaget har diskuterat olika makroscenarier och pekat ut vilka makroekonomiska faktorer bolaget är exponerat mot. Samtidigt har man kanske förklarat vilka delar av verksamheten som är cykliska och vilka som inte är det, vilket gör det lättare för investerarna att peta in och justera sina antaganden i de finansiella modellernaDe här modellerna har ofta ett eller flera enkla makroekonomiska antaganden, speciellt i traditionella beräkningsmodeller för verkstadsbolag, men det finns ingen excel-cell som täcker upp för svarta svanar.  

När den svarta svanen har landat så finns det sektorer som på börsen går bättre än andra. Det här var väldigt tydligt t.ex. under dot.com-kraschen då man, generellt sett, valde bort högt värderade it-bolag som var förknippade med internet, och föredrog traditionella verkstadsbolag i stället. Nu i samband med coronaviruset ser vi till exempel en starkare efterfrågan på hälsovårdsaktier, då däremot transportsektorn och konsumtionsbolagen får ta stryk. Ett retail-bolag på väg till börsenskulle nog ta sig en extra funderare på, om det är lämplig tidpunkt att listas just nu. 

Med erfarenhet av dot.com-kraschen, sars-krisen och finanskrisen så kan jag bara konstatera att det gäller att sitta lugnt i båten. Om aktien backar på grund av marknadsoro, behövs det sällan någon strategisk handpåläggningAllmänna kommentarer om en svag marknad utan att vara bolagsspecifik adderar sällan värde. Men när marknaden är osäker är mitt råd att öka på transparensen och ge mer tid till att diskutera balansräkningen. För är det något som behövs i en nedgång så är det en stark balansräkning och goda kassaflöden. Och en transparent berättelse som kan översättas in i en finansiell modell. Inte så torrt som det låter.  

Helena Nordman-KnutsonExecutive Director, Partner




info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group