Internkommunikatören hanterar dagligen det viktigaste företaget har – medarbetarna. Inga medarbetare, ingen business. Att stötta affären genom systematisk och lyhörd internkommunikation är i hög grad en strategisk aktivitet. Med relevanta mätningar kan du skapa förutsättningar för effektiv kommunikation i arbetet med att styra verksamheten. Här förklarar vi varför.
Kom ihåg att vara noga med hur du mäter. Antalet insatser (outcomes), exempelvis antalet artiklar på intranätet, är inte detsamma som resultat (outputs). Resultatmätningar, exempelvis medarbetarnas förståelse av en policy, kan vara svårare att fastställa men är desto mer värdefulla för att ta reda på kunskapsnivån i organisationen och vilken påverkan kommunikationsinsatsen har.
Lyssna, lyssna och åter lyssna till din omgivning. Lyssnandet är ett av de viktigaste utvecklingsområdena i dagens organisationer. Och givetvis kan det ske på många olika sätt. Mätningar är ett sätt, det mänskliga mötet ett annat. Resultat från mätningar bör komplettera, och inte ersätta det viktiga småpratet vid kaffeautomaten. Men, ett framgångsrikt kommunikationsteam vet att med strategi kommer även siffror och tabeller.
Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig? Kontakta gärna oss!
Sveavägen 20
Box 3666
103 59 Stockholm
Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större
Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:Bylund, Bysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp ‐ H&H Group