Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Därför ska du mäta
internkommunikation

Internkommunikatören hanterar dagligen det viktigaste företaget har – medarbetarna. Inga medarbetare, ingen business. Att stötta affären genom systematisk och lyhörd internkommunikation är i hög grad en strategisk aktivitet. Med relevanta mätningar kan du skapa förutsättningar för effektiv kommunikation i arbetet med att styra verksamheten. Här förklarar vi varför.

  1. Utan ett starkt business case är det svårt att få både budget och resurser till att kunna genomföra de kommunikations­insatser man vill. Att sätta tydliga och affärsrelevanta mål som går att mäta kvantitativt eller kvalitativt gör att du kan visa på värdet som insatsen ger.
  2. Resultat från mätningar gör att du enklare kan testa och förfina dina budskap i kommunikationen med målgruppen.
  3. Ledare som kompletterar sin kompetens och erfarenhet med resultat från mätningar har större möjligheter att påverka affären – helt enkelt för att en djupare insikt oftare leder till bättre beslut.
  4. Med hjälp av mätningar kan du snabbare analysera hur du ska fördela och planera dina kommunikations­insatser. Stöttar de affärsmålen eller för de oss i en annan riktning?
  5. Det som mäts blir gjort.

Gör rätt saker, inte saker rätt

Kom ihåg att vara noga med hur du mäter. Antalet insatser (outcomes), exempelvis antalet artiklar på intranätet, är inte detsamma som resultat (outputs). Resultatmätningar, exempelvis medarbetarnas förståelse av en policy, kan vara svårare att fastställa men är desto mer värdefulla för att ta reda på kunskapsnivån i organisationen och vilken påverkan kommunikations­insatsen har.

Det mänskliga mötet – fortfarande den viktigaste kanalen

Lyssna, lyssna och åter lyssna till din omgivning. Lyssnandet är ett av de viktigaste utvecklingsområdena i dagens organisationer. Och givetvis kan det ske på många olika sätt. Mätningar är ett sätt, det mänskliga mötet ett annat. Resultat från mätningar bör komplettera, och inte ersätta det viktiga småpratet vid kaffeautomaten. Men, ett framgångsrikt kommunikations­team vet att med strategi kommer även siffror och tabeller.

Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig? Kontakta gärna oss!

Josefin Backlund, Senior Consultant



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group

Cookies
This website uses cookies as described in our Cookie policy. To see what cookies we serve and set your own preferences, please use your web browser's settings. Otherwise, if you agree to our use of cookies, please continue to use our website.