Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Vad är egentligen PR?

Kan man verkligen kalla en kampanj där man tapetserar stadsmiljön med köpt reklamutrymme för PR? Självklart, säger vår Corporate Communications-ansvarige Samuel Danofsky och förklarar med avstamp i mögliga hamburgare.

I mitten av februari, i en tid innan Coronapandemin var ett faktum och vår vardag förändrades totalt, kunde man runt om i Stockholm se stora affischer på mögliga hamburgare. Det var Burger King som i en kampanj ville visa att man fasat ut alla artificiella tillsatser i sin mat. Bilderna var verkligen iögonfallande men det var något som Burger Kings svenska vd sade i Resumé (artikel 19 februari 2020) som fångade mitt intresse. Där sade vd Iwo Zakowski: ”I grund och botten är det en pr-kampanj där vi vill få ut vårt budskap om att vi städar ut de artificiella ingredienserna…”.

Läste jag rätt? Kan man verkligen kalla en kampanj där man tapetserar stadsmiljön med köpt reklamutrymme för en PR-kampanj? PR har ju traditionellt inneburit utrymme i förtjänade kanaler som i press och etermedier. Jag vill dock hävda att Zakowski har helt rätt. I dagens kommunikations­landskap går inte längre skiljelinjen mellan kanalslag så som köpt eller förtjänat. Skiljelinjen går snarare mellan konverterande kommunikation och varumärkesbyggande kommunikation.

Ett starkt corporate brand gör konverterande kommunikation billigare och ökar möjligheten att ta ut en premie av kunden. Därför måste alla långsiktiga aktörer arbeta med att bygga sina varumärken i alla tillgängliga kanaler, inte bara gentemot potentiella konsumenter utan också mot andra relevanta intressenter som intresseorganisationer, politiker och aktiemarknaden.

Detta nya kommunikations­landskap har inneburit en spännande branschglidning där reklambyråer, PR-byråer och även managementkonsulter har börjat erbjuda liknande tjänster. Det är en spännande situation där vi med ursprung i strategisk PR står starka. Vår förmåga att förstå kundernas affär, vår djupa kunskap om samhället omkring oss och vår känsla för vad som kittlar målgrupperna gör att vi kan arbeta fram koncept som på ett trovärdigt sätt stärker företagsvarumärket.

Starka kommunikativa koncept som bygger varumärke får inte begränsas till enskilda kanaler. Det vore ett rent slöseri. Jag ser därför fram emot att se fler sorters mögliga hamburgare i Stockholms tunnelbana (när det är ok att åka kollektivtrafik igen).

För att få reda på mer om Hallvarsson & Halvarssons erbjudande inom varumärkesbyggande kommunikation kontakta Samuel Danofsky på samuel.danofsky@halvarsson.se.



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 59 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group