Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Snyggt är bättre än fult

Varje dag använder du som kommunikatör sannolikt det visuella som redskap för att stötta ditt budskap. Samtidigt som det ska lyfta din kommunikation kan det kännas övermäktigt att få allt att klaffa – speciellt när du behöver vara effektiv i det digitala tempotHär förklarar vi hur du kan stärka varumärket på en osäker marknad med hjälp av visuell kommunikation. 

Det fanns en tid då företag hade råd att slarva med sin visuella kommunikation – den tiden är förbi. Idag jobbar vi mer digitalt än någonsin, men också på en annan marknad än tidigareOch när vi för tillfället inte träffas fysiskt i samma utsträckning måste vi anpassa vårt sätt att kommunicera kanalerna med våra intressenter. Just därför är den visuella kommunikationen viktigare än någonsin. 

Den mänskliga hjärnan kan tolka en bild på mindre än 1/10 av en sekund. Det är också enklare att påverka mottagaren både kognitivt och emotionellt genom visuell kommunikation. Den väcker starka känslor. I utmanande tider är det därför extra viktigt att värna om våra varumärken – även visuellt. När ovanligt många perspektiv nu ska vägas in finns det en risk att den visuella kommunikationen börjar spreta. Eller så prioriteras den ner. Detta leder ofta till ett otydligt varumärke, ett oprofessionellt intryck och kanske färre affärer i längden. För att sticka utoch för att skapa eller bibehålla ett starkt varumärke måste den visuella kommunikationen vara korrekt utförd, övertygande och tydlig.  

Det här kan du tänka på i din visuella kommunikation – särskilt i utmanande tider: 

  • Fortsätt kommunicera.  
  • Följ varumärkets visuella identitet och var konsekvent – det är aldrig läge att få feeling. 
  • Lägg krut på den visuella kommunikationen för att fånga intresse och förklara din affärSlappa inteRaison d'être! 
  • Utforma all visuell kommunikation, även presentationer, mejl och annan dokumentation på ett attraktivt sättKom ihåg att även den till synes minsta kommunikations­insatsen kan ha stor påverkan på den rätta mottagaren. Internt som externt. 
  • Testden visuella kommunikationen på din partner, mormor eller kompis. Är budskapet tydligt nog? Vad väcker den för känslor? 

Det visuella spelar stor roll, både för varumärket och för budskapet som kommuniceras. Tänk dig en karismatisk presentatör. Presentatören kan komma undan med en dålig presentation genom sin utstrålningMen nu står presentationen ofta ensam. Därför behöver den visuella kommunikationen växla upp och till stor del bära vem du är. 

 

Lovisa Lundmark 

Creative Director, Branding & Design 

Vill du veta mer om Hallvarsson & Halvarssons erbjudanade inom branding och design? Mejla gärna Lovisa på lovisa.lundmark@halvarsson.se 



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group

Cookies
This website uses cookies as described in our Cookie policy. To see what cookies we serve and set your own preferences, please use your web browser's settings. Otherwise, if you agree to our use of cookies, please continue to use our website.