Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Fem råd till dig som funderar på att organisera
ett seminarium under Almedalen 2021


Efter att på grund av pandemin ha varit tvungna att ställa in Almedalsveckan 2020 har Region Gotland tänkt nytt för att inte behöva ställa in årets viktigaste nätverksvecka för politik och näringsliv även i år. I år kallas veckan för Almedalen Live och kommer vara en helt digital plattform, förkortad till fyra dagar, 4 – 7 juli.

Många av våra kunder har rådfrågat oss på Hallvarsson & Halvarsson vad vi rekommenderar för närvaro under Almedalen i år. Här kommer våra fem bästa råd:

  1. Tänk helt nytt! Ta tillfället i akt och var kreativ. Arrangerar ni ett seminarium för att ni alltid har gjort det? Nu har ni chansen att tänka nytt och kreativt. Det finns andra sätt att nå ut med budskap till era målgrupper än seminarier. Under pandemin har vi på Hallvarsson & Halvarsson fått tänka i helt nya banor för att nå ut med budskap till både breda och nischade publiker. Kan ni istället göra en SoMe-kampanj? Eller en film-serie? Starta en pod? Det finns många fler kreativa och roliga sätt att nå ut med målgruppsanpassad kommunikation än just seminarier.
  2. Det digitala mötet kan inte ersätta det fysiska mötet. Låt oss vara ärliga, Almedalen handlar främst om nätverkande, personliga möten och sociala kontaktytor. Under 2019 besökte 42.000 unika personer Almedalen. Det finns ingen digital seminarie-vecka i världen som kan mäta sig med den sociala smältdegel som Almedalen är. När rekommendationerna tillåter – ordna det där rundabordssamtalet som fått vänta. Vi har mycket nätverkande att ta igen efter denna tid.
  3. Tänk på att Almedalen är en del av er strategiska kommunikation. Det finns en stor risk att deltagandet i år är lågt och de resurser som ni måste lägga på innehåll, budskap, moderator, paneldeltagare och teknik kanske därför inte ger den effekt som ni skulle få under ett vanligt år. Dessutom är datumen för Almedalen Live under de flestas semestrar. Att pausa semestern för att titta på liveseminarier en solig julidag kommer troligtvis inte kännas speciellt lockande för era målgrupper.
  4. Planera in ert seminarium ett par veckor innan Almedalen Live eller efter semestern. Chansen att ni inte konkurrerar med tio andra seminarium är högre och ni kommer sannolikt få fler deltagare på ert event. Om ni vill få ut ert budskap till så många som möjligt måste timingen vara rätt. Kanske kan ert event planeras till hösten istället?
  5. Satsa på Almedalen 2022. Många tror att dessa två pandemiår kommer att ta död på Almedalen. Det tror inte vi. Nästa år är den tillbaka med full kraft, bättre än någonsin. Behovet av nätverkande och sociala kontakter är skyhögt. Vi får inte heller glömma att 2022 är valår och politiken och samhällsdebatten kommer att vara glödhet! Slutligen, om Almedalen Live är rätt forum för er så kan vi självklart hjälpa er med allt ni behöver för ett riktigt bra seminarium med vässade budskap, duktiga talare och en engagerad publik. För att lyckas i år krävs kommunikativ kreativitet – som vi på Hallvarsson & Halvarsson är experter på!

För fler frågor och rådgivning kring Almedalen och vårt PA-erbjudande kontakta Laura Ellsinger, Public Affairs Consultant.



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 59 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group