Erik Boltjes, du är Senior Advisor på Halvarsson & Halvarsson och har precis börjat med ett nyhetsbrev som heter ”Det här har hänt på internet”. Kan du berätta lite om det?
Det är banalt att säga att det ständigt händer intressanta saker på nätet, men så är det. Ibland kan det vara saker som förändrar våra liv och ibland är det bara ett meme som försvinner ur våra liv efter att vi skrattat åt det i tre sekunder. Samtidigt skapar Internet en stress där vi är många som har en känsla av att det är svårt att hänga med och att vi missar saker. Min tidigare kollega Karin Bäcklund och jag tog fram nyhetsbrevet för den som vill känna att den vill hänga med lite bättre genom att få underhållning och inspiration. Vi kommer varje vecka dela med oss av intressanta, roliga och konstiga saker som hänt på Internet.
Varför just ett nyhetsbrev?
Nyhetsbrev är det nya heta och det börjar hända väldigt mycket inom området. Det håller på att gå från ett spammedie som alla hatade till en viktig kanal för att följa nyheter, profiler och områden som vi tycker är intressanta. Då blir det här ett roligt sätt att lära sig mediet. Att vi valde nyhetsbrev beror på att det vi vill dela består av korta inlägg där vi länkar vidare för den som vill läsa mer. Därför passade helt enkelt nyhetsbrev väldigt bra som kanal för det vi vill göra.
Vad är viktigt att tänka på när man skriver nyhetsbrev?
Det handlar det om att bygga relationer. Därför behöver man precis som med annan kommunikation utgå från målgruppen och göra något tillräckligt bra för att förtjäna deras uppmärksamhet. Vi tänker att om vi varje vecka bjuder på intressanta, roliga och inspirerande saker hänt på internet kommer människor vilja ha vårt nyhetsbrev.
Vill du veta mer?