När förtroendet och tilliten till politik och samhällsinstitutioner sviktar blir företagen allt viktigare bärare av transparens och demokratiska värderingar. De som vågar kommunicera öppet, stå fast vid sina principer och ta samhällsansvar stärker inte bara sitt varumärke – de bygger också ett långsiktigt förtroendekapital.
När förtroendet och tilliten till politik och samhällsinstitutioner sviktar blir företagen allt viktigare bärare av transparens och demokratiska värderingar. De som vågar kommunicera öppet, stå fast vid sina principer och ta samhällsansvar stärker inte bara sitt varumärke – de bygger också ett långsiktigt förtroendekapital.
Vår samtid präglas av en skör världsordning och ett sjunkande förtroende för både politiker och samhällsinstitutioner. Internationella överenskommelser krackelerar och desinformation sprids snabbt över nationsgränser. Samtidigt befinner vi oss i ett medielandskap som förändras snabbare än någonsin, där filterbubblor och algoritmer påverkar vilken verklighet människor möter. När etablerade aktörer tappar legitimitet, blir företagen allt viktigare röster i det offentliga samtalet.

Företag har under decennier vuxit och blomstrat i miljöer präglade av öppenhet, rättssäkerhet och frihandel. Det är i demokratier som innovationer har fått grogrund, där idéer har kunnat utbytas fritt och marknader har kunnat utvecklas utan rädsla för godtycke. Det är värt att påminna sig att det är just dessa principer och värden som möjliggjort många företags framgång.
Att ta tydlig ställning kan upplevas riskfyllt, eftersom de långsiktiga positiva konsekvenserna är svåra att förutse. I en demokrati har fri och granskande media en självklar roll. Bärkraftiga idéer och ansvarsfullt företagande har alltid tålt – och kommer alltid tåla – medial granskning. Kloka företag ser medias granskande roll och allmänhetens ifrågasättande som ”tough love” – en möjlighet till lärande och förbättring.
Att bygga förtroende handlar om att vara ärlig och transparent i sin kommunikation; att säga vad man tänker göra, att göra det man säger och att förklara eventuella avvikelser. Företag som dessutom tydliggör sina principer, berättar var de står och visar en vilja att utvecklas, tar inte bara sitt samhällsansvar. De lägger också grunden för ett långsiktigt förtroende.
Här finns bara fördelar. För som sämst skapar förtroende handlingsutrymme att agera och är en krockkudde den dag debatten kräver det. Och som bäst leder förtroende till fortsatt tillväxt och välstånd.