Låt ingen annan bygga din IPO-story

När ett bolag närmar sig börsen ökar intresset snabbt. Journalister, analytiker och investerare letar efter en historia att berätta. Och hittar de ingen färdig finns risk att de skapar sin egen eller begränsar storyn till att enbart handla om värdering. Den som vill äga sitt eget narrativ har allt att vinna på att agera i tid.

Helena Stångberg

Senior Director, Partner

+46 70 971 12 53

Mail

När ett bolag närmar sig börsen ökar intresset snabbt. Journalister, analytiker och investerare letar efter en historia att berätta. Och hittar de ingen färdig finns risk att de skapar sin egen eller begränsar storyn till att enbart handla om värdering. Den som vill äga sitt eget narrativ har allt att vinna på att agera i tid.

En noteringsprocess är en mycket intensiv och styrd process där kommunikationen med omvärlden riskerar att bli strikt reglerad alternativt att präglas av riskminimering. När prospekt och tidsplaner tar över finns väldigt lite utrymme att forma bolagets bild på egna villkor. Då skrivs berättelsen av andra. Därför är det klokt att börja långt innan, när friheten är som störst.

Att styra sin egen berättelse handlar om mer än att rikta sig till kapitalmarknaden. Kommunikationen med kunder, leverantörer, medarbetare och branschmedia är alla viktiga delar av ekosystemet för att bygga bolagets story. Genom att kommunicera brett och över tid byggs ett förtroendekapital som gör bolaget mer motståndskraftigt när marknadens granskning tilltar.

När en notering närmar sig går nya intressenter (inte minst journalister) tillbaka för att se vad som tidigare har sagts. Det gör att den historia man byggt upp blir avgörande. Artiklar i branschpress, reportage i lokalmedia eller berättelser om samarbeten och produkter i kombination med bolagets egen berättelse på webben eller i finansiella rapporter blir de pusselbitar som helheten byggs av. Bolagets historik, affärsmodell och inte minst lönsamhet är allt viktigare för att attrahera intresse vid en notering. Den som redan har fyllt på med egna budskap och berättelser slipper riskera att få sitt narrativ definierat av andra.

Det finns alltid nyhetsvinklar att ta tillvara. En ny produkt, ett partnerskap eller en rekryteringsinsats kan bli exempel som visar vart bolaget är på väg. Att systematiskt lyfta dessa delar i rätt kanaler ger en konsekvent berättelse som bygger kunskap, ökar intresset att följa bolaget och på sikt stärker förtroendet. Och att använda tiden till att implementera de förberedelser man vidtagit i en tidigare fas bygger också värde. Det kan röra sig om att agera som om man är ett noterat bolag, skapa rutiner och processer för den finansiella rapporteringen och inte minst bygga ut informationen om bolaget på webben.

Så när du ska bygga din IPO-story så ska du:

  1. Börja i tid
  2. Bredda berättelsen och målgruppen
  3. Se värdet i andra kanaler än affärsmedia

Mer läsning