För företag som vågar vara tydliga, modiga och långsiktiga, mitt i det kortsiktiga kaoset, finns inte bara en väg framåt. Det finns ett försprång, skriver Rodney Alfvén, Sofia Arkelsten och Jenny Fransson i en debattartikel för Dagens Industri.
För företag som vågar vara tydliga, modiga och långsiktiga, mitt i det kortsiktiga kaoset, finns inte bara en väg framåt. Det finns ett försprång, skriver Rodney Alfvén, Sofia Arkelsten och Jenny Fransson i en debattartikel för Dagens Industri.
Omvärlden levererar komplexa utmaningar, inte minst inom kommunikation, som kräver flera perspektiv och en helhetssyn. Vår erfarenhet är att framgångsfaktorer handlar om att ha is i magen och vara långsiktig i en kortsiktig värld, att bygga förtroende i tider av misstro och att växa där andra vacklar. Med andra ord, att vara konsekvent när allt annat skiftar.
I en tid då handel blir vapen, polarisering blir politik och tillit blir bristvara, behöver företag ta ut en ny kompassriktning. Det handlar inte bara om att skydda affären – utan om att ta plats som stabiliserande krafter i en osäker värld.
I början av året såg världen ungefär ut som vi är vana vid. Det var mestadels business as usual. Trots Rysslands anfallskrig i Ukraina och att populism, polarisering och valresultat med komplexa parlamentariska lägen resulterat i en mer osäker värld. Sen kom förändringarna slag i slag. Trump installerades som president och världsekonomin sattes i gungning på grund av beslut som framstår som obegripliga för omvärlden. En ny multipolär världsordning växer fram.
World Economic Forums Global risks report låter 900 experter från akademi, regering, internationella organisationer och civilsamhälle bedöma och värdera omedelbara risker, samt risker på kort och längre sikt. Statsbaserad väpnad konflikt har rusat åtta placeringar upp på ett år och toppar listan 2025, följt av extrema väderhändelser och geopolitisk konfrontation. Det sammankopplade risklandskapet visar också hur en risk kan förstärka eller utlösa en annan, som geopolitiskt driven recession och superladdade ekonomiska spänningar.
Med senaste tidens tullkanon från amerikanskt håll förändras världshandeln och söker nya vägar. Den riskerar att bli alltmer protektionistisk. När Europa och Kina går till motattack är handelskriget här. Situationen för företag är komplex med regleringar som förändras snabbt och oförutsägbart. Företag försöker navigera och rädda affären när det hetsas på för oöverlagda beslut, som flytt av tillverkning till USA, för att säkra fortsatt lönsamhet och tillväxt.
Från amerikanskt håll skapar inte enbart tullar oro hos svenska företag. Trump har hårda nypor mot företag som fokuserar på DEI, det vill säga mångfald, rättvisa och inkludering. Det resulterar i, tvärtemot vad EU:s hållbarhetsrapporteringslag syftar till, finansiell kommunikation och årsredovisningar där väsentliga hållbarhetsfrågor inte längre går att återfinna i sin ursprungliga form.
När allting ställs på ända är det viktigare än någonsin att hålla huvudet kallt, analysera situationen, anpassa sig och sen kommunicera med omvärlden hur företaget kan fortsätta utvecklas, behålla sin konkurrenskraft och leverera värden till kunder, anställda och investerare. Det handlar om att bygga robusta, framtidssäkra verksamheter där tillit, transparens och värderingsstyrt ledarskap inte bara skyddar varumärket, utan även driver tillväxt.
AI kan göra mycket men inte allt. Medarbetare är fortsatt en strategisk insatsvara. Makrotrender som förändrad demografi och värderingsskiften, gör att företag behöver rusta sig också för att attrahera medarbetare i den allt hårdare kampen om kompetensen.
För att säkerställa bolagets förtroende och tillväxt finns fyra nyckelkomponenter:
- Bygg förtroende genom transparens.
- Utveckla förmågan att navigera i en värld där regler ändras snabbt.
- Se mångfald, rättvisa, jämställdhet, inkludering och tillgång till kompetens som tillväxtfrågor.
- Ha värderingar som fundament.
Den nya världsordningen kräver mer än anpassning – den kräver ledarskap. Tillit, transparens och värderingar är inte försvarsmekanismer, utan tillväxtmotorer. För företag som vågar vara tydliga, modiga och långsiktiga, mitt i det kortsiktiga kaoset, finns inte bara en väg framåt. Det finns ett försprång.
Dagens industri: https://www.di.se/debatt/sa-bygger-foretag-fortroende-i-en-kaotisk-omvarld/